donderdag 19 november 2009

Chocolade en windmolens

 

 

De Amsterdamse chocoladeweek was de directe aanleiding voor een bezoek aan het chocolademuseum van Verkade in Zaandam.
Het Zaanse Museum kan je vanuit het station Koog Zaandijk bereiken als je na enig lopen over de grote brug de Zaan oversteekt. De zeven molens nodigen je uit tot verder lopen. Dan sla je links af om te genieten van de lommerrijke paden van de historische Zaanse Schans. Er zijn naar mijn gevoel de laatste tijd heel veel schuren en Zaanse huizen bij gekomen. Of heb ik ze vroeger niet opgegemerkt omdat ze toen gewoon waren?
Het nieuwe museum had ik in elk geval niet eerder bezocht. Erg de moeite waard, een echte jongensdroom. De industrie in zijn historische wortels is er letterlijk tastbaar en nodigt uit tot deelnemen, met electronische spelletjes, maar ook door een doordringende cacaogeur. Het weer zat mee. Met de schaarse toeristen van exotische komaf genoot ik van het weidse landschap in zijn herfstkleuren. En natuurlijk dronk ik er een mok hete chocolademelk.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: